Magia Lego

Psychologia
lego
19.07.2021
03:09

Niezależnie od wieku

Wiele lat temu uległem wpływom duńskiego stolarza i cieśli Ole Kirk Kristiansena, który w 1937 roku zapoczątkował fenomen zmaterializowanego hasła „baw się dobrze”. Kolekcja przy rożnych okazjach powiększa się. Poza fenomenem wiarygodności biznesu (do dziś prowadzi go rodzina Kristensen) jest jeszcze coś więcej – dobra zabawa i fascynacja z tworzenia. Fenomen klocków to łączność między pokoleniowa.

Ostatnio przeprowadziłem konwersjach z 6 i 7 latkami na temat Sokoła Millenium, Star Wars na bazie klocków. Co więcej wstępnie umówiliśmy się z maluchami i rodzicami na wspólne układanie. Banał? Być może, ale poczułem, że w tym świecie „ukrytym” w sieci jest ścieżka wyjścia i możliwość spotkania Człowieka.

lego-1972520_1920.jpg

Według legendy Diogenes chodził z latarnią w poszukiwaniu Człowieka. Kto wie, być może jest szansa w tym świecie na znalezienie Człowieka?

We współczesnym świecie warto szukać wspólnej platformy, na której może dokonać się spotkanie z człowieka z człowiekiem. Pozornie mamy wiele możliwości, ale niestety są one złudne i nie pozwalają osiągnąć zamierzonego celu. Warto czasem sięgnąć po alternatywne metody. Klocki Lego. Często określane mianem zabawki dla dorosłych.

lego-568038_1920.jpg

Ta historia zaczyna się w 1932 roku

Jej pomysłodawcą był duński cieśla Ole Kirik Christiansen. Na początku klocki drewniane, potem plastikowe i kultowe, żółte figurki. Lego to ponad 50 tematycznych serii. Klocki fascynują najmłodszych i najstarszych. Jak wcześniej wspomniałem może to być dobra platforma rozwoju relacji.

Wielu psychologów zajmuje się badaniami i analizą procesu „zabawy” klockami Lego. Okazuje się, że wyżej wspomniane zajęcie przynosi niezwykłe efekty rozwojowe. W książce „LEGO® w terapii autyzmu” autorstwa Daniel B. LeGof, Gina Gomez de la Cuesta, GW Krauss, Simon Baron-Cohen tak czytamy, że

„Poczucie wspólnego celu i wspólne zainteresowanie zabawą w klocki Lego sprawia, że dzieci, które w innych okolicznościach zazwyczaj są odizolowane społecznie, czują, że stanowią część grupy rówieśników, z którą się identyfikują.”[1]

Czytanie, rozumienie, myślnie

Klocki Lego to także element, który wykorzystywany jest w filozofii. Metoda LEGO-LOGOS powstała w 2004 r. na UMK w Toruniu. Twórcą tej metody jest Jarosław Spychała.[2] W 2012 r. odbyło się szkolenie w zakresie nauczania etyki i filozofii metodą LEGO-LOGOS pt. „Dlaczego Tales patrzył w niebo?” Szkolenie było dla nauczycieli oraz pracowników kultury, zorganizowane i prowadzone przez Zakład Etyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest to metoda kształcenia umiejętności analizy i interpretacji tekstów. Zawiera w sobie wartość czytania, rozumienia i myślenia. Uczestnicy kursu otrzymują fragment tekstu do refleksji. Po zapoznaniu się z nim mają za zadanie zaprezentować zrozumienie tekstu, wykorzystując klocki LEGO. Analiza źródłowych tekstów, filozoficznych czy historycznych metodą LEGO-LOGOS pobudza kreatywność jednostki, wzbudza zainteresowanie i pobudza myślenie. Metoda łączy w sobie analizę tekstu, łączenie faktów oraz konfrontowanie wiedzy w interpretacji za pomocą duńskich klocków LEGO. Metoda rozwija myślenie hermeneutyczne.[3]

Lekarstwo na „cyfrową alienację”?

Na początku postawiłem tezę, że dzięki klockom Lego jest szansa na spotkanie z Człowiekiem. Wielu współczesnych psychologów i terapeutów zwraca uwagę na trudności w relacji w sposób szczególny pomiędzy rodzicami a dziećmi. Często ma miejsce swoista „cyfrowa alienacja”. Dzieci, owszem rozwijają zdolności manualne, ale w obsłudze tableta czy smartfona. Bardzo często rodzice są usatysfakcjonowani spokojnym zachowaniem dzieci, które „buszują” w świecie cyfrowym, niestety nie rozwijając swoich umiejętności w sposób kreatywny. Platforma LEGO może być ciekawym elementem łączącym świat dziecka i dorosłego. Szczerze, kto nie lubi pobawić się klockami lego? Jak wspomniałem wcześniej okazuje się, że jest to doskonała platforma komunikacji z młodym człowiekiem. Rodzic może stać się najlepszym nauczycielem rozbudzającym kreatywność dziecka. Wychowanie nie musi być obowiązkiem rodzica, ale także jego przyjemnością. Możemy razem z naszymi dziećmi rozpocząć, jak mówi Jarosław Marek Spychała – podróż do wnętrza kreatywności.[4]

Czy za pomocą klocków Lego można odnaleźć Człowieka?

Bez wątpienia tak. Uważam, że jest to forma pozytywnego nawiązania relacji i uwolnienia własnej kreatywności. Warto spróbować. Warto nie tracić czasu. Każdy ma swój czas a czas jest miarą zmian - a więc aby być na czasie warto się zmieniać. Także za pomocą klocków Lego.

[1] Daniel B. LeGoff, Gina Gómez de la Cuesta, GW Krauss, Simon Baron-Cohen, LEGO w terapii autyzmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

[2] J.M. Spychała „Herakles, Jezus Chrystus i Lord Vader na rozstajnych drogach. O etycznym przesłaniu metody LEGO-LOGOS” w: Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna Tom II, 2013, Numer 1, s. 48-57

[3] M. Szopka, „Dlaczego Tales patrzył w niebo?” – warsztaty z metody LEGO-LOGOS w: Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna Tom I, 2012, Numer 2, s. 215-216

[4]Lego-Logos podróż do wnętrza kreatywności [dostęp 14.07.2021] https://ja-nauczyciel.pl/news/lego-logos-podroz-do-wnetrza-kreatywnosci/

Zamknij
W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii Więcej informacji